Leasecontract: een complete gids om de valkuilen te vermijden!

Of je nu op zoek bent naar de ideale woning of het juiste pand voor je bedrijf, zorg ervoor dat je de huurovereenkomst zorgvuldig leest voordat je tekent. Om te voorkomen dat je nadeel ondervindt van eventuele mazen in het document, kijkt SeDomicilier naar de valkuilen die je bij dit soort overeenkomsten moet vermijden.
Vestigingsplaats en statutaire zetel van het bedrijf
Leestijd: 8min
Vestig je bedrijf in slechts een paar klikken
Kies mijn adres

Wees voorzichtig bij het opstellen van je leasecontract

In tegenstelling tot commerciële huurovereenkomsten zijn professionele huurovereenkomsten minder gereguleerd. Afgezien van de duur, de opzegtermijn en de verlenging van de huurovereenkomst, zijn de andere voorwaarden niet onderworpen aan enige wetgeving. Bijgevolg zijn de verhuurder en de huurder vrij om ze te bepalen. We raden je daarom aan om bijzonder zorgvuldig te werk te gaan bij het opstellen van het contract. De huurovereenkomst is een schriftelijk document dat informatie moet bevatten zoals een beschrijving van de woning, de looptijd van de huurovereenkomst, de huurprijs, het bestemmingsbeding en de beëindigingsvoorwaarden.

Het is mogelijk om online gratis sjablonen voor huurovereenkomsten in Word-formaat te downloaden. Het is echter het beste om contact op te nemen met een notaris of advocaat om dit soort formulieren op te stellen, vooral als de partijen zeer specifieke informatie in het document of de bijlage willen opnemen. Voordat je een elektronische versie van een contract ondertekent, moet je ervoor zorgen dat het formulier wordt omgezet naar PDF.

De huur vaststellen

Of je nu een hoofdwoning, een bedrijfspand of een bedrijfsruimte huurt, zorg ervoor dat de huur die je betaalt marktconform is. Over het algemeen is de verhuurder of het verhuurbedrijf vrij om de huurprijs, de betalingsvoorwaarden en de hoogte van de borg te bepalen. Als je bijvoorbeeld je bedrijf in een gebouw wilt vestigen, moet je rekening houden met aspecten als parkeergelegenheid, toegang tot het openbaar vervoer en de aanwezigheid van winkels in de buurt.

Als je een student bent die op zoek is naar accommodatie (alleenstaande of gedeelde huur) of een bedrijf dat een gebouw wil huren, zorg er dan voor dat het pand voldoet aan je eisen op het gebied van grootte, veiligheid en indeling. Tot slot is er een aspect van het huurcontract dat niet over het hoofd mag worden gezien: de jaarlijkse huurprijsherziening. In het geval van een professionele huurovereenkomst moet je kiezen tussen de bouwkostenindex (ICC) en de index van huurprijzen voor tertiaire activiteiten (ILAT). We raden je aan om te kiezen voor de index van huurprijzen voor tertiaire activiteiten om geld te besparen.

Huurkosten correct verdelen

Een van de stappen die je moet nemen is het toewijzen van de huurkosten. SeDomicilier raadt je aan om dit vanaf het begin te doen en heel precies te zijn bij het opstellen van het huurcontract. Maak een lijst van de kosten die inherent zijn aan het huurcontract, zoals reparaties, belastingafdrachten en onderhoud van de woning, en spreek met de verhuurder een verdeling af die je in het document opneemt.

Aarzel niet om de verhuurder om een overzicht van de kosten van het vorige jaar te vragen om je lijst compleet te maken. Tot slot is de huisbaas verplicht om je op de hoogte te brengen van wijzigingen in de kosten. Je bent echter niet verplicht om ze te betalen, tenzij dit expliciet in de clausules van het huurcontract staat.

Interesse tonen in het recht op vernieuwing

De looptijd van een professionele lease is over het algemeen 6 jaar. Tijdens deze periode is de huurder vrij om zijn verplichtingen tegenover de verhuurder te beëindigen zonder dat hij een schadevergoeding hoeft te betalen. Zodra de eerste zes jaar zijn verstreken, kan de verhuurder de huurder echter ontslaan zonder dat hij zijn beslissing hoeft te rechtvaardigen of een schadevergoeding hoeft te betalen.

Net als de huurder hoeft de verhuurder de huurder alleen maar 6 maanden van tevoren op de hoogte te brengen van zijn beslissing door hem een aangetekende brief met ontvangstbevestiging te sturen. Hoewel professionele huurovereenkomsten niet voorzien in een recht op verlenging, wordt dit specifieke recht vaak gebruikt om opnieuw te onderhandelen over de oorspronkelijke voorwaarden van de huurovereenkomst (verhoging van de huur, opleggen van nieuwe lasten of bepaalde werken). In dit geval moet de huurder die dit weigert het pand verlaten zodra de opzegtermijn is verstreken.

Aanwezig zijn wanneer de woning wordt geïnspecteerd

Of het nu gaat om een huurcontract voor een eengezinswoning of een bedrijfsruimte, de inventarisatievan de inrichting is een taak die niet overhaast mag worden uitgevoerd, omdat gebreken die op dat moment niet zijn opgemerkt, in rekening worden gebracht. Voor een goede inventarisatie van de inrichting raden we je aan rekening te houden met de volgende punten:

  • de staat van de vloer, de muren en het plafond,
  • elektriciteits-, water- en gasrekeningen,
  • de staat van de apparatuur in de woning of bedrijfsruimte.

Zorg er ook voor dat je eventuele gebreken in de woning of het bedrijfspand identificeert, zoals een defect stopcontact of een raam dat niet sluit. Schakel voor je gemoedsrust de hulp in van een deurwaarder.

Interesse tonen in de verplichtingen van de verschillende partijen

Het ondertekenen van een huurovereenkomst brengt verplichtingen met zich mee voor zowel de verhuurder als de huurder. Het belangrijkste doel van dit document is om beide partijen te beschermen in de ogen van de wet als een van hen zijn of haar verplichtingen niet nakomt. De verplichtingen van de verhuurder omvatten het uitvoeren van de nodige reparaties om ervoor te zorgen dat de woning of het pand in goede staat is en het naleven van de regels voor het vaststellen van de huurprijs.

De huurder is verplicht om de huur op de in de huurovereenkomst vermelde datum te betalen en de woning, bedrijfsruimte of professionele ruimte te onderhouden. Ten slotte moet hij de duur van het huurcontract en de opzegtermijn respecteren.

Zorg ervoor dat het leasecontract geregistreerd is

Of het nu gaat om een residentieel, commercieel of professioneel huurcontract, het is essentieel om het te registreren.De registratie van het huurcontract wordt voorgesteld als een fiscale verplichting en is voorzien in artikel 19, lid 1, 3de van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten dat van toepassing is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of het Waals Gewest. De registratieplicht geldt ook voor wijzigingen, onderverhuringen, overdrachten en hernieuwingen van handelshuurcontracten. Door deze stap te zetten, krijgt het huurcontract een definitieve datum. Bijgevolg zal niemand het bestaan ervan of de datum van registratie kunnen betwisten.

Of je nu te maken hebt met een huurcontract voor een woning, een commercieel huurcontract of een huurcontract voor een bedrijf, je kunt in de verleiding komen om de documenten te ondertekenen zonder de clausules te lezen. Het is echter een goed idee om te controleren of alles voldoet aan de wet en of het gebouw of pand overeenkomt met de gegeven beschrijving. Vergeet niet om een kopie te bewaren van de huurovereenkomst, de bewijsstukken en alle andere belangrijke documenten, want die kunnen van pas komen bij een geschil met de verhuurder.

Geschreven door onze redactie-expert
op 26 juni 2024
 Terug naar de startpagina

Vergelijkbare artikelen

Dingen die je moet weten over zakendoen in 2023

Een bedrijf opzetten

Leestijd: 6 min

Ondernemers: alles wat je moet weten in 2023!
Hoe word je ondernemer in Brussel?

Een bedrijf opzetten

Leestijd: 8 min

Zaken doen in Brussel?