Alle voordelen van online bedrijfsdomiciliëring in België

Hoe krijg ik een online domiciliëringscontract in België?

Een domiciliëringscontract verbindt een domiciliëringsvennootschap met een vennootschap. Handelsvennootschappen en zelfstandigen zijn verplicht om een adres op te geven voor hun maatschappelijke zetel in België. SeDomicilier Belgium biedt je een complete gids om de aspecten van het domiciliëringscontract te begrijpen.
Vestigingsplaats en statutaire zetel van het bedrijf
Leestijd: 10 minuten
Bijgewerkt 11 februari 2025
Vestig je bedrijf in slechts een paar klikken
Kies mijn adres

Wat is commerciële domiciliëring in België?

Een zakelijk adres in België heeft specifieke functies. Laten we eens kijken naar een definitie van het concept.

Een geregistreerd kantoor toewijzen voor je bedrijf

Het geregistreerde adres is het adres van de maatschappelijke zetel van het bedrijf. Het is het administratieve, juridische, fiscale en sociale adres van een bedrijf. Er zijn verschillende manieren om je bedrijf te registreren:

  • in commerciële ruimten ;
  • in een starterscentrum ;
  • in de persoonlijke woning van de manager.

Een domiciliëringsbedrijf kiezen is een strategische beslissing. Het biedt veel voordelen voor uw bedrijf.

Het hoofdkantoor: een belangrijk onderdeel van de identiteit van uw bedrijf

Hetadres van demaatschappelijke zetel van je bedrijf staat op alle officiële documenten: arbeidscontracten, loonfiches, offertes, facturen, bestelbonnen en leveringsbonnen, etc. Het staat vermeld op de website van het bedrijf en op websites met juridische informatie. Het wordt ook vermeld op de website van het bedrijf en op websites met juridische informatie.

De diensten van een domiciliëringsbedrijf

Een domiciliëringsbedrijf biedt diensten op maat om het dagelijkse leven van ondernemers en zelfstandigen te verbeteren.

Mail-, oproep- en receptiebeheer

Elk domiciliëringscontract bevat voorstellen voor postbeheerdiensten: ontvangst, scannen, doorsturen. Door uw documenten beschikbaar te stellen op het virtueel kantoor, kunt u ze overal in België, Europa en de wereld raadplegen.

U hoeft niet naar uw SeDomicilier-kantoor om uw post op te halen. Ons team zorgt voor het doorsturen van uw post. Als u het liever eenvoudig houdt, kunt u met een standaard domiciliëringscontract uw post in een postbus ontvangen.

 

Een domiciliëringsbedrijf biedt een telefooncentrale om je externe oproepen te ontvangen. Screen je oproepen en laat ze doorschakelen waar je ook bent. Sommige zakencentra bieden fysieke ontvangstfaciliteiten voor bezoekers. Domiciliëringskantoren zijn niet alleen postadressen.

Je kunt klanten of werknemers ontvangen op je hoofdkantoor.

Huur een werkruimte op maat voor uw hoofdkantoor

SeDomicilier biedt meer dan een domiciliëringscontract voor uw bedrijf. Profiteer van een werkruimte op maat. Je kunt kiezen voor een kantoor in een coworking space. U deelt de ruimte met andere ondernemers. Dankzij deze oplossing kunt u samenwerken met ondernemers met aanvullende vaardigheden.

Als je alleen wilt werken, bieden individuele kantoren met meubilair je optimaal comfort. Je kunt je productiviteit behouden door in alle rust te werken. Business domiciliation geeft je toegang tot IT-apparatuur: scanners, printers, kopieermachines en een internetverbinding. Afhankelijk van je behoeften kun je een vergaderzaal met audiovisuele apparatuur huren.

Juridisch en administratief advies

Een domiciliëringsbedrijf kan het gedomicilieerde bedrijf juridisch en administratief advies geven. Het leven van een bedrijf evolueert. Ondernemers hebben soms strategisch advies nodig om hun statuten te wijzigen, een advertentie te schrijven voor het Belgisch Staatsblad, een boekhoudkundige verrichting uit te voeren, de maatschappelijke zetel van het bedrijf te verplaatsen, enz. SeDomicilier voorziet u van toegewijde adviseurs voor uw dagelijkse bedrijfsleven.

Het hoofdkantoor van het bedrijf: een essentieel onderdeel van je merkimago

In marketingtermen is merkimago een essentieel onderdeel van je bedrijf.

Wat is merkimago?

Het merkimago is de voorstelling van een product, dienst of bedrijf zoals die door een persoon wordt waargenomen. Dit imago is nauw verbonden met gevoelens. Op het internet krijgt het de dimensie van e-reputatie. Het kan positief of negatief zijn. Het beïnvloedt daarom het koopgedrag van de consument.

Waarom is het hoofdkantoor belangrijk voor je merkimago?

Het merkimago kan vele vormen aannemen, zoals een logo of een slogan. Het wordt ook belichaamd door het hoofdkantoor. Uw klanten, prospects en partners zullen waarschijnlijk het adres van uw hoofdkantoor op internet raadplegen. Met de bedrijfsvermeldingen van Google is het eenvoudig om een foto van het hoofdkantoor van uw bedrijf te krijgen.

Het is strategisch om een prestigieus adres te kiezen voor uw bedrijf. SeDomicilier Belgium biedt adressen in bekende wijken van Brussel om uw hoofdkantoor te vestigen. Versterk uw merkimago met op maat gemaakte domiciliëringsoplossingen.

Wat is een domiciliëringscontract?

Het commerciële domiciliëringscontract bevat de essentiële elementen die het domiciliëringsbedrijf en een commerciële onderneming of zelfstandige binden. Het contract kan op elk moment tijdens de zakenrelatie worden aangepast.

Wat moet er in een domiciliëringscontract staan?

Het incasso-contract moet nauwkeurige informatie bevatten:

  • het doel van het contract ;
  • de duur van de domiciliëring ;
  • thuisadres ;
  • het erkenningsnummer van de handelsonderneming ;
  • de diensten van het domiciliëringsbedrijf;
  • de verplichtingen van elke partij ;
  • het bedrag van de diensten en de betalingsvoorwaarden;
  • het bedrag van de waarborgsom ;
  • de opzegtermijn en de voorwaarden voor beëindiging van het contract.

Het domiciliëringscontract bepaalt dus de aard van de commerciële domiciliëring. Dit houdt in dat je een maandelijkse abonnementsbijdrage betaalt in ruil voor diensten en een adres voor de hoofdzetel van je bedrijf.

Wat zijn de formaliteiten om je bedrijf in België te registreren?

Om je bedrijf in België te registreren, moet je bepaalde formaliteiten vervullen:

  • een bedrijf hebben opgericht of zich als zelfstandige hebben aangemeld;
  • een btw-nummer hebben;
  • geregistreerd zijn bij de Kruispuntbank van Belgische Ondernemingen (KBO).

Het incasso-contract is voor minimaal drie maanden. Om je aan te melden, moet je een aantal documenten overleggen:

  • een kopie van je identiteitsbewijs (paspoort, nationale identiteitskaart) ;
  • Bewijs van adres op jouw naam en minder dan drie maanden oud;
  • het ingevulde domiciliëringsformulier, inclusief de bedrijfsnaam, registratienummer, naam van de manager, enz.

Wie kan een domiciliëringscontract ondertekenen?

In België kunnen alle soorten bedrijven een zakelijk adrescontract afsluiten, online of persoonlijk:

  • naamloze vennootschappen (NV);
  • vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid (SRL);
  • commanditaire vennootschappen (SComm) ;
  • vennootschappen onder firma (SNC) ;
  • eenvoudige bedrijven ;
  • zelfstandige arbeidskrachten.

Zelfstandigen, ook wel auto-ondernemers genoemd, werken mogelijk naast bedrijfsdirecteuren van grotere organisaties.

Wat zijn de alternatieven voor een domiciliëringsbedrijf?

Er zijn verschillende alternatieven voor domiciliëring bij een gespecialiseerd bedrijf.

De bedrijfsbroedplaats

Een starterscentrum is een ondersteuningsstructuur voor jonge bedrijven. Het wordt gerund door overheidsinstanties of een vereniging. Het is de perfecte omgeving om je bedrijf te ontwikkelen. Je komt in contact met ondernemers en gespecialiseerde adviseurs. Het verblijf in een incubator is echter beperkt in de tijd, afhankelijk van je project.

De coworking-ruimte

Een coworking space is een gedeelde ruimte waar verschillende ondernemers in synergie werken. De coworkingomgeving is bevorderlijk voor de uitwisseling van ideeën, gedeelde diensten enzovoort. De sfeer is gemoedelijk. Het is een kans voor ondernemers om elkaar te stimuleren. Coworking spaces bieden echter niet het deskundige advies van een domiciliëringsbedrijf.

Commerciële panden leasen

Als het gaat om het huisvesten van het hoofdkantoor van een bedrijf, is het huren van een bedrijfsruimte een oplossing die vaak wordt gekozen. Als je geen bedrijfsruimte nodig hebt voor je bedrijf, brengt deze oplossing een aantal kosten met zich mee: energie (elektriciteit, gas, water), internet en telefonie, handelshuur, onderhoud, enz.

Vestiging van uw bedrijf

Je kunt ervoor kiezen om je bedrijf in je eigen huis te vestigen. Dit bespaart je geld, vooral wanneer je je bedrijf start. Deze oplossing heeft echter ook nadelen.

Door een bedrijf in je huis te vestigen, maak je het adres van je huis openbaar. Je geeft je gezin en je privéleven bloot. Vergeet niet dat je klanten en dienstverleners toegang hebben tot het vestigingsadres van het bedrijf via de officiële documenten.

Als je je gezin en je woning wilt beschermen, kies je best voor een prestigieus adres bij een Belgisch domiciliëringsbedrijf. Zo geniet je niet alleen van diensten op maat, maar bescherm je ook je privacy.

Een domiciliëringsbedrijf biedt ondernemers operationele voordelen op dagelijkse basis. De contractuele verbintenis is flexibel. Het kan stilzwijgend worden verlengd na een verbintenis van minimaal drie maanden. Commerciële domiciliëring wordt gekenmerkt door flexibiliteit en dienstverlening op maat.

Geschreven door onze expert Solenne Luisin
27 juni 2023

Wat zijn de stappen voor het verkrijgen van een online domiciliëringscontract in België?

Volg deze gids:

  • Online een incassoservice zoeken

    1. Online een incassoservice zoeken

    Controleer online beoordelingen en getuigenissen om er zeker van te zijn dat de aanbieder betrouwbaar is.

  • Kies het adres waar je je wilt vestigen

    2. Kies het adres waar je je wilt vestigen

    Je kunt kiezen voor een prestigieus adres in een grote stad als Brussel, of juist voor een bescheidener adres.

  • Vul het online aanvraagformulier in en onderteken het domiciliëringscontract

    3. Vul het online aanvraagformulier in en onderteken het incasso-contract

    Zodra je je aanvraag hebt ingediend, zal de domiciliëringsdienstverlener de nodige controles uitvoeren en je een domiciliëringscontract bezorgen dat je kunt ondertekenen.

1 van 3
 Terug naar de startpagina

Veelgestelde vragen

Hoe krijg ik een online domiciliëringscontract in België?
Chevron
Om een online domiciliëringscontract in België te verkrijgen, zoekt u gewoon een online domiciliëringsdienstverlener zoals sedomicilier.be, kiest u het gewenste adres en vult u het online aanvraagformulier in. SeDomicilier zal dan de nodige controles uitvoeren en u een domiciliëringscontract bezorgen.
Wat zijn de voordelen van online domiciliëring in België?
Chevron
Online domiciliëring in België biedt een aantal voordelen, waaronder de mogelijkheid om tegen een betaalbare prijs een prestigieus adres te huren, de flexibiliteit van kortetermijnverhuur en de mogelijkheid om toegang te krijgen tot extra diensten zoals postbeheer en het huren van vergaderzalen.
Hoe werkt online domiciliëring in België?
Chevron
Met online domiciliëring in België kunnen bedrijven een post- en fiscaal adres huren zonder een fysiek kantoor te hoeven huren. Het proces is snel en eenvoudig en kan volledig online worden uitgevoerd op sedomicilier.be.

Vergelijkbare artikelen

Dingen die je moet weten over zakendoen in 2023

Een bedrijf opzetten

Leestijd: 6 min

Ondernemers: alles wat je moet weten in 2023!
Hoe word je ondernemer in Brussel?

Een bedrijf opzetten

Leestijd: 8 min

Zaken doen in Brussel?