een google bedrijfsprofiel invullen

Google Mijn Bedrijfsvermelding, hoe kun je zichtbaar worden?

Tips en trucs
Leestijd: 11 minuten
Mis à jour le 31 juillet 2023
Vestig je bedrijf in slechts een paar klikken
Kies mijn adres

Google bedrijfsprofiel, het ultieme hulpmiddel voor lokale verwijzingen

Google My Business (GMB) is een service voor lokale vermeldingen die in juni 2014 door de gigant uit Mountain View werd gelanceerd. Bedrijven kunnen hiermee een gratis profiel aanmaken dat alle informatie bevat die webgebruikers over hen nodig hebben. Bedrijfsprofielen verschijnen meestal op de Google SERP wanneer een zoekopdracht met geolocatie wordt uitgevoerd voor een lokale vestiging, bedrijf of service(loodgieter Parijs, bijvoorbeeld). Ze worden gepositioneerd in een speciaal invoegvak dat het Local Pack wordt genoemd. Dit gaat vooraf aan de standaard zoekresultaten en rangschikt de vermeldingen op volgorde van relevantie en belangrijkheid. Met een bedrijfsvermelding kan een bedrijf ook worden weergegeven op Google Maps wanneer een webgebruiker een zoekopdracht uitvoert met betrekking tot de diensten die het bedrijf aanbiedt. Het is ook belangrijk om te benadrukken dat je je privacy en persoonlijke gegevens op internet kunt beschermen, zelfs door dit type profiel aan te maken.

Vanaf 5 november 2021 heeft Google zijn lokale verwijzingsdienst een andere naam gegeven. Deze heet nu Google Business Profile.

 

Wat beïnvloedt de zichtbaarheid van een Google-vermelding?

De zichtbaarheid van een Google bedrijfsprofiel hangt af van een combinatie van criteria waarmee de algoritmes van de zoekmachine rekening houden. De belangrijkste zijn :

  • relevantie,
  • geografische locatie (afstand),
  • bekendheid of populariteit.

Relevantie verwijst naar de mate van overeenkomst tussen de informatie op een Google bedrijfsprofiel en de zoekopdracht die door een gebruiker is ingevoerd. Hoe meer informatie een bedrijfsvermelding bevat die relevant is voor een bepaalde zoekopdracht, hoe groter de kans dat deze zichtbaar is voor die specifieke zoekopdracht.

Het algoritme van Google houdt ook rekening met de geografische locatie om bij bepaalde zoekopdrachten voorrang te geven aan aanbiedingen boven andere. Het doel van de zoekmachine is om gebruikers de beste bedrijven in hun buurt aan te bieden (niet noodzakelijk de dichtstbijzijnde). Hiervoor wordt rekening gehouden met de locatie die de gebruiker bij de zoekopdracht heeft opgegeven. Als er geen locatie is aangegeven, gebruikt de zoekmachine de locatiegegevens van de gebruiker om de lokale zoekresultaten aan te passen.

Prominentie komt ook overeen met de algemene populariteit van een bepaalde locatie. Google bedrijfsprofielrecords van zeer prestigieuze vestigingen die beroemd zijn in de echte wereld genieten over het algemeen een hoge zichtbaarheid in het lokale pack. Hetzelfde geldt voor profielen van grote merken.

Het algoritme van de zoekmachine houdt ook rekening met de informatie die op internet beschikbaar is over een bedrijf en de beoordelingen (op het visitekaartje) om de prominentie te bepalen. Dus hoe prominenter een bedrijf is, hoe groter de kans dat het zichtbaar is in de lokale zoekresultaten.

Hoe optimaliseer ik een Google bedrijfsprofiel?

Om een Google bedrijfsprofiel te optimaliseren en zichtbaar te zijn in lokale zoekresultaten, moet je eerst de eigenaar zijn. Hiervoor moet je een profiel aanmaken op naam van je bedrijf, of het claimen als het al automatisch is toegevoegd. Het Google bedrijfsprofiel moet vervolgens worden gevalideerd via sms, telefoon, video of e-mail. De verificatiemethode kan verschillen per geografisch gebied en bedrijfscategorie.

Het is dan essentieel om het formulier 100% in te vullen en alle gevraagde informatie te verstrekken: adres van de vestiging, categorie van activiteit, kenmerken, telefoonnummer. Een volledige vermelding verhoogt de relevantie voor potentiële klanten. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan het verstrekken van actuele informatie, het schrijven van een aantrekkelijke beschrijving met sleutelwoorden en het opsommen van alle diensten die het bedrijf aanbiedt.

Het toevoegen van beeldmateriaal is ook een uitstekende manier om je Google bedrijfsprofiel te optimaliseren en je zichtbaarheid te vergroten. Afbeeldingen van hoge kwaliteit die de producten, diensten en gebouwen van een bedrijf laten zien, zijn handig om webgebruikers (toekomstige klanten) meer informatie te geven. Deze aanwijzingen zullen niet onopgemerkt blijven door het algoritme van Google.

Tot slot is het reageren op beoordelingen een essentieel aspect van het optimaliseren van de zichtbaarheid van een Google bedrijfsprofiel. Het brengt het bedrijf dichter bij zijn klanten en stelt het in staat om nieuwe klanten aan te trekken als de feedback overwegend positief is.

Geschreven door onze deskundige De redactie
le 25 janvier 2023

Hoe kan een bedrijf beoordelingen van zijn vermelding beheren?

Het beheren van beoordelingen op Google Business Profile vereist reactievermogen en echte communicatieve vaardigheden om op elke opmerking een passend antwoord te geven.

  • Ne pas ignorer les avis négatifs

    1. Negeer negatieve beoordelingen niet

    Het is een slecht idee om negatieve beoordelingen te negeren. In plaats daarvan moet je de gelegenheid aangrijpen om te proberen de situatie recht te zetten en, indien mogelijk, het vertrouwen van de ontevreden klant terug te winnen.

  • Signaler les avis indésirables

    2. Ongewenste meldingen melden

    Google biedt de mogelijkheid om ongewenste, ongepaste of valse beoordelingen te laten verwijderen. Het enige wat je hoeft te doen is op de drie verticale puntjes rechts van de naam van de bijdrager te drukken en de recensie als ongewenst te markeren.

  • Répondre sans perdre du temps

    3. Reageren zonder tijd te verspillen

    Zonder een Youtuber te worden, is het belangrijk om te reageren op opmerkingen (positief of negatief) zonder al te veel tijd te verspillen. Hierdoor krijgen klanten het gevoel dat er naar ze geluisterd wordt en dat er met ze rekening wordt gehouden.

  • Remercier le client

    4. De klant bedanken

    Het is een goed idee om klanten te bedanken voor het achterlaten van een recensie. Het is een teken van professionaliteit en laat zien dat het bedrijf luistert naar zijn klanten om zich te verbeteren.

1 van 4
 Terug naar de startpagina

Veelgestelde vragen

Hoe verwijder ik een opmerking op mijn Google bedrijfsprofiel?
Chevron
Het is niet mogelijk om een beoordeling direct op het Google bedrijfsprofiel te verwijderen. De enige manier waarop Google een recensie kan verwijderen is door deze te markeren als "ongewenst".
Hoe kan ik als eerste verschijnen op het Google bedrijfsprofiel?
Chevron
Om als eerste op het Google bedrijfsprofiel te verschijnen, moet je je bedrijfsvermelding optimaliseren met volledige, actuele informatie. Je moet ook afbeeldingen toevoegen en positieve beoordelingen krijgen.

Vergelijkbare artikelen

Dingen die je moet weten over zakendoen in 2023

Een bedrijf opzetten

Leestijd: 6 min

Ondernemers: alles wat je moet weten in 2023!
Hoe word je ondernemer in Brussel?

Een bedrijf opzetten

Leestijd: 8 min

Zaken doen in Brussel?