- Er zijn verschillende manieren om je bedrijf in België te domiciliëren: bij de manager thuis, in een bedrijfsruimte, in een starterscentrum of bij een domiciliëringsbedrijf.
- Een domiciliëringsbedrijf is een oplossing om je dagelijkse activiteiten te optimaliseren: postbeheer, telefooncentrale, fysieke receptie, virtueel kantoor, huur van een coworkingruimte of individueel kantoor, IT-apparatuur, juridisch advies, enz.
- Domiciliëring houdt in dat je je bedrijf een fiscaal en administratief adres geeft. Het is verplicht om deze stap te zetten voordat je je bedrijf registreert bij de Banque-Carrefour des Entreprises (BCE).
- Als je je bedrijf in België vestigt, kun je profiteren van een gunstige fiscale behandeling en een dynamische economische situatie. Brussel is de hoofdstad van Europa. Het ligt op het kruispunt van de grootste steden van Europa: Londen, Parijs, Amsterdam en Berlijn.
Wat is bedrijfsdomiciliëring in België?
Inhoud
Wat is bedrijfsdomiciliëring?
Een maatschappelijke zetel is het administratieve en fiscale adres van een bedrijf. Het is niet alleen de maatschappelijke zetel van het bedrijf, maar ook de bestemming van de post en alle juridische documenten.
Domiciliëring van uw bedrijf: definitie
Het wordt gedefinieerd als het adres van de statutaire zetel van een bedrijf of zelfstandige. Domiciliëring is een strategische keuze. Je kunt je bedrijf domiciliëren in je eigen huis, in een bedrijfsruimte, in een coworkingruimte of via een domiciliëringsbedrijf.
Een adres op alle officiële documenten
Je bedrijf registreren betekent dat je het een officieel adres geeft, dat op alle juridische documenten zal verschijnen:
- sociale documenten: arbeidscontracten, loonstrookjes, enz;
- commerciële documenten: offertes, facturen, bestelbonnen, leveringsbonnen, algemene verkoopvoorwaarden, enz.
- juridische documenten: statuten, balansen, enz.
De website van het bedrijf moet de locatie van de statutaire zetel vermelden. Dit is wettelijk verplicht. Websites met juridische informatie over bedrijven vermelden ook de maatschappelijke zetel van het bedrijf of de zelfstandige.
Wil je je bedrijf domiciliëren in België? Laten we eens kijken naar de oplossingen die domiciliëringsbedrijven bieden.
Welke domiciliëringsoplossingen zijn er voor uw bedrijf?
Ondernemers hebben de keuze om hun bedrijf te vestigen op hun eigen adres, in een bedrijfspand of bij een domiciliëringsbedrijf.
Vestiging van uw bedrijf
Als de directeur besluit zijn bedrijf in zijn eigen huis te vestigen, kan deze oplossing riskant blijken als hij zijn persoonlijke adres niet bekend wil maken. Informatie over de statutaire zetel van een bedrijf wordt via vele kanalen gecommuniceerd.
Hetadres van je statutaire zetel is dus openbaar. Als je je bedrijf in je hoofdwoning hebt gevestigd, kan dat gevolgen hebben voor je privéleven. Schuldeisers, colporteurs en ontevreden klanten kunnen je huis bezoeken. Houd rekening met het welzijn van je gezin en het behoud van je privéleven.
De vertrouwelijkheid van je post is in gevaar. Zakelijke post en persoonlijke post belanden door elkaar in uw brievenbus. Alle leden van je huishouden hebben dus toegang tot je zakelijke correspondentie. Als je je bedrijf in je huis domicilie geeft, moet je er een ruimte aan wijden.
Als je je bedrijf niet in je eigen huis wilt vestigen, kun je ervoor kiezen om het te vestigen in een bedrijfspand dat speciaal bestemd is voor jouw activiteit.
Commerciële ruimtes huren
Een bedrijfspand huren is een essentiële beslissing als je een strategische locatie wilt voor het ontwerpen of verkopen van je producten en diensten. Je kunt er je bedrijf en je hoofdkantoor vestigen. Een bedrijfspand geeft je zichtbaarheid.
Het huren van een bedrijfsruimte brengt een aantal financiële beperkingen met zich mee:
- Lopende kosten: energierekeningen (water, elektriciteit, gas), telefoon- en internetrekeningen, verzekeringspremies, enz.
- Commerciële huurovereenkomsten, kosten voor mede-eigendom, enz.
- Onderhoud van het pand.
- Zakelijke onroerendgoedbelasting.
Het verwerven van een commercieel huurcontract kan enige inrichtingswerkzaamheden vereisen, afhankelijk van de lokale overheid. Analyseer alle kosten voordat je voor een commercieel huurcontract kiest.
Als je geen bedrijfspand nodig hebt om je bedrijf te runnen, is een domiciliëringsbedrijf een uitstekend alternatief.
Kiezen voor een starterscentrum
Starterscentra bieden ondernemers toegang tot ruimtes om hun bedrijf op te starten. Deze ruimtes zijn uitgerust met kantoormeubilair. Ze stellen ondernemers in staat om samen te werken en synergieën te ontwikkelen.
Afhankelijk van de structuur krijgen ondernemers persoonlijke ondersteuning bij het ontwikkelen van hun project. Het doel van een starterscentrum is om de kans op succes voor kleine en middelgrote startende ondernemingen te maximaliseren.
Het voordeel van starterscentra is dat ze ondernemers mentorschap bieden. Profiteer van de ervaring van bedrijfsleiders om je bedrijfsplan te bespreken. Krijg waardevol advies over je bedrijfsmodel. Ontvang aanbevelingen voor het ontwikkelen en perfectioneren van de processen van je toekomstige structuur.
Van tijd tot tijd organiseren starterscentra netwerkevenementen, bijeenkomsten en workshops voor ondernemers. Het opbouwen van een netwerk is belangrijk om fondsen te werven en je startersproject te ontwikkelen.
Een domiciliëringsbedrijf in België kiezen
Een domiciliëringsbedrijf in België is veel meer dan een postbus. SeDomicilier biedt ondernemers diensten op maat om hun hoofdkantoor te domiciliëren. Ze kunnen genieten van een prestigieus adres. Het is belangrijk om voor je merkimago te zorgen. De klanten en dienstverleners van een bedrijf zijn gevoelig voor de locatie.
Wat is een zakelijk adres?
Zakelijke domiciliëring wordt steeds gebruikelijker: het stelt ondernemers in staat om een administratief adres in een prestigieuze wijk te krijgen, terwijl ze profiteren van aanvullende diensten zoals telefoonbeantwoording, postbeheer en het gebruik van vergaderzalen.
Een definitie van commerciële domiciliëring
Ondernemers die hun bedrijf lanceren kunnen profiteren van een prestigieus adres tegen een voordelig tarief, terwijl ze toegang hebben tot een breed scala aan diensten. Ze krijgen de kans om zich beter te profileren bij klanten en potentiële klanten. Deze laatste besteden veel aandacht aan het adres van het hoofdkantoor.
Google Business listings geven een visuele en precieze locatie van het adres. Een foto van het adres zal waarschijnlijk het koopgedrag beïnvloeden. Je domicilie moet vertrouwen wekken, waardoor het domiciliëringscontract een ideale oplossing om je bedrijfsadres veilig te stellen en je geloofwaardigheid te vergroten.
Commerciële domiciliëringsactiviteiten in België vereisen dat domiciliëringsvennootschappen worden ingeschreven in specifieke registers. Ze moeten hun bestaan officieel verklaren. De procedure is strikt gereguleerd om de ondernemers die van hun diensten gebruik maken te beschermen.
Welke bedrijven komen in aanmerking voor commerciële domiciliëring in België?
Alle bedrijven zijn verplicht om hun maatschappelijke zetel in België te hebben:
- de zelfstandigen ;
- eenvoudige bedrijven ;
- naamloze vennootschappen (NV);
- vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid (SRL) ;
- coöperatieve vennootschappen (SC) ;
- vennootschappen onder firma (SNC) ;
- commanditaire vennootschappen (SComm).
Verenigingen zijn ook verplicht om hun hoofdkantoor te registreren. SeDomicilier Belgium biedt gepersonaliseerde ondersteuning voor elk type bedrijf. Wij begrijpen uw behoeften en stemmen onze oplossingen en adviezen daarop af.
Hoe kies ik een domiciliëringsbedrijf?
Voordat je een aanbieder van automatische incasso kiest, is het belangrijk om bepaalde criteria te analyseren. Houd rekening met de reputatie van het bedrijf via de beoordelingen van internetgebruikers op Google en gespecialiseerde websites.
Het gebied waar het zakencentrum zich bevindt, moet gemakkelijk bereikbaar zijn en goed worden bediend door het openbaar vervoer. Bestudeer de interessante punten rond de locatie: economisch, financieel, cultureel, enz.
Prijs is belangrijk. Controleer of de prijzen transparant zijn en of de diensten gedetailleerd in de pakketten staan. Idealiter zijn deze aanpasbaar, zodat je de diensten hebt die je dagelijks echt nodig hebt. De voorgestelde verbintenisperiode moet duidelijk zijn en flexibiliteit garanderen.
Welke diensten biedt een domiciliëringsbedrijf?
Een domiciliëringsbedrijf biedt diensten op maat voor ondernemers. Je kunt per geval de modules kiezen die je nodig hebt.
De post van aannemers beheren
Postbeheer is een zeer tijdrovend proces. De business centres van SeDomicilier Belgium beheren de ontvangst, digitalisering en verzending van uw post. Controleer uw post waar u ook bent in België, Europa of de wereld. Deze flexibiliteit wordt mogelijk gemaakt door het virtuele kantoor.
Fysieke en telefonische ontvangst in een zakencentrum
SeDomicilier Belgium-adressen hebben een fysieke ontvangstruimte om je werknemers, dienstverleners en klanten te verwelkomen. Een van de voordelen van bedrijfsdomiciliëring is dat je mensen op je hoofdkantoor kunt ontmoeten. Screen je oproepen met onze telefooncentrale. Zelfs als je weg bent, kunnen we oproepen naar je doorschakelen aan de andere kant van de wereld.
Werkruimte huren
Een domiciliëringsbedrijf biedt verhuur van werkruimte aan. Bij SeDomicilier Belgique kun je kiezen voor een coworkingruimte. Meerdere ondernemers delen een gemeenschappelijke ruimte, uitgerust met kantoormeubilair. Coworking spaces gaan gepaard met een ondernemend elan. Werk samen aan gezamenlijke projecten!
Als je de voorkeur geeft aan een privékantoor, biedt SeDomicilier Belgium oplossingen. Kies voor een privékantoor ingericht om in alle rust te werken. Ontvang uw collega's en klanten wanneer u wilt. Om uw projecten te presenteren of mensen samen te brengen, kunt u een vergaderzaal huren die is uitgerust met audiovisuele apparatuur.
Domiciliëringsbedrijven zorgen voor computerapparatuur: printers, scanners, inbindmachines, Wi-Fi-internetverbinding, enz. Je hoeft geen huishoudelijk werk te doen: ons team organiseert de schoonmaak van de lokalen. De onderhoudskosten worden verdeeld over de bewoners en zijn inbegrepen in de maandelijkse kosten.
Advies voor ondernemers
Ondernemers worden dagelijks met problemen geconfronteerd. Afhankelijk van de situatie hebben ze ondersteuning nodig. SeDomicilier Belgium biedt oplossingen op maat. Profiteer van juridisch, boekhoudkundig of administratief advies voor specifieke situaties: statutenwijziging, verhuis van de maatschappelijke zetel, enz.
Het virtueel kantoor: een troef voor het domiciliëringsbedrijf
Het virtuele kantoor bestaat uit verschillende webapplicaties, aangestuurd door cloudoplossingen. De ruimte is 100% digitaal. Alle gegevens van het bedrijf worden online opgeslagen: adresboek, e-mail en documentopslag.
Dankzij het virtueel kantoor heb je overal ter wereld toegang tot je e-mails. Het domiciliëringsbedrijf digitaliseert je documenten en plaatst ze in je cloud. Zo kunt u ze altijd en overal raadplegen. Dankzij het virtueel kantoor kunt u uw inkomende oproepen beheren.
Een kantoorpakket wordt geassocieerd met het virtuele kantoor. Het omvat e-mail, tekstverwerking, spreadsheets, presentatiesoftware en meer. Via de cloud kun je je strategische documenten downloaden en opslaan.
Wat zijn de formaliteiten voor het registreren van een bedrijf in België?
Als je je bedrijf in België wilt vestigen, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:
- een echt bedrijf hebben ;
- een btw-nummer hebben (tenzij ze net zijn opgericht);
- geregistreerd zijn bij de BCE (Banque-Carrefour des Entreprises Belges).
Om je in te schrijven bij een gespecialiseerd bedrijf, moet je bepaalde documenten overleggen:
- een kopie van de identiteitskaart of verblijfsvergunning van de bedrijfsleider of zelfstandige;
- Bewijs van adres op naam van de manager of zelfstandige dat minder dan drie maanden oud is;
- het ingevulde formulier (bedrijfsnaam, bedrijfsnummer, huisadres, naam van de manager, etc.).
SeDomicilier Belgium biedt ondernemers een minimale verbintenis van drie maanden. Na deze periode is de ondernemer contractueel vrij. Een verbintenis op lange termijn is voordeliger voor zelfstandigen en bedrijfsleiders.
Met online domiciliëring kun je je vestigingsadres kiezen uit een reeks aangeboden adressen en tijdrovende taken zoals postbeheer, telefooncentrale en fysieke receptie uit handen geven.
Wat zijn de voordelen van bedrijfsdomiciliëring in België?
Een domiciliëringsbedrijf in België biedt ondernemers niet alleen diensten op maat, maar heeft ook een aantal voordelen.
Een gunstig economisch klimaat
België biedt een stabiel en welvarend economisch klimaat, met gemakkelijke toegang tot de Europese markten en een moderne zakelijke infrastructuur. Brussel is de hoofdstad van de Europese Unie. Als zodanig is het de thuisbasis van het hoofdkantoor van een aantal belangrijke instellingen, waaronder de Europese Raad, de Europese Commissie en de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming. Het is ook de thuisbasis van verschillende VN-instellingen en het hoofdkwartier van de NAVO.
Het hoofdkantoor van je bedrijf naar België verplaatsen is een strategische keuze. Profiteer van de concurrentiekracht van het land. De omstandigheden zijn gunstig voor het creëren van banen, het stimuleren van bedrijfsgroei, het ontwikkelen van productiviteit, enz.
Een ideale locatie voor internationale activiteiten
Brussel heeft uitstekende vervoersverbindingen dankzij de internationale luchthaven, die verbonden is met alle grote steden op het Europese continent en met de grootste metropolen ter wereld.
De spoorweginfrastructuur is niet te overtreffen. Brussel is verbonden met Europese steden:
- Parijs op 1u20 ;
- Londen 2h00 ;
- Amsterdam 2h00 ;
- Frankfurt om 3.00 uur ;
- Luxemburg om 3.20 uur.
Brussel is een ideale locatie voor internationale activiteiten. Door te kiezen voor een domiciliëringsoplossing in de Belgische hoofdstad, komt u in contact met bedrijven met een breed economisch bereik.
Een concurrerend belastingtarief
België biedt een concurrerende vennootschapsbelasting, waardoor het een aantrekkelijke keuze is voor bedrijven die hun belastingkosten willen minimaliseren. Met domiciliëring heb je fiscale hefbomen tot je beschikking om je vermogensbelasting te verlagen.
In België bedraagt de vennootschapsbelasting 25%. De belastinggrondslag wordt berekend op basis van de aftrekbare inkomsten van het bedrijf. Als je ervoor kiest om je bedrijf in België te laten registreren, ben je vrijgesteld van vermogensbelasting. In tegenstelling tot Frankrijk is er geen vermogensbelasting in België.