Online een bedrijf opzetten: complete gids

Hoewel online een bedrijf opzetten synoniem is met tijd en geld besparen, kan het voor sommige ondernemers een beperkend proces zijn. Het opzetten van een bedrijf brengt specifieke formaliteiten met zich mee, die kunnen variëren afhankelijk van de rechtsvorm die je kiest voor je bedrijf. Of het nu gaat om een micro-onderneming, een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid of een naamloze vennootschap, SeDomicilier biedt alle informatie die je nodig hebt om een online bedrijf op te zetten.
Een bedrijf opzetten
Leestijd: 7 minuten
Bijgewerkt 6 maart 2025
Vestig je bedrijf in slechts een paar klikken
Kies mijn adres

Wat zijn de voordelen van het opzetten van een online bedrijf?

Online een bedrijf opzetten is een alternatief dat aanzienlijke besparingen oplevert. Als je je eigen bedrijf wilt opzetten, kun je de formaliteiten zelf regelen. Je hebt echter wel een zekere kennis en oplettendheid nodig om geen fouten te maken. Je kunt de oprichting van je bedrijf online delegeren aan een advocaat of registeraccountant. Deze optie kan je helpen tijd te besparen en te profiteren van een persoonlijke follow-up en een kwaliteitsservice.

Online platforms bieden ook ondersteunende diensten voor de formaliteiten die komen kijken bij het opzetten van een online bedrijf. Deze platforms kunnen je helpen met administratieve taken zoals het opstellen van de statuten, het publiceren van de belastingaangifte en registratieformaliteiten. Je bedrijf online opzetten is goedkoper, eenvoudiger en geeft je een beter concurrentievoordeel. Alle formaliteiten worden op afstand en tegen lagere kosten uitgevoerd.

Welke rechtsvorm moet je kiezen om je online bedrijf op te zetten?

Om een online bedrijf op te zetten, moet je de juiste rechtsvorm kiezen. Ook bekend als de rechtsvorm, verwijst dit naar het juridische kader dat de activiteiten van het bedrijf regelt. Je moet een rechtsvorm kiezen die geschikt is voor de behoeften van het bedrijf, omdat deze bepaalt hoe het bedrijf zal werken en welk socialezekerheidsstelsel erop van toepassing is. De rechtsvorm beïnvloedt ook de regels voor organisatie en besluitvorming binnen het bedrijf.

Bij het kiezen van je rechtsvorm moet je rekening houden met het aantal mensen dat betrokken is bij het opstarten van het bedrijf en het soort activiteit. Als je bedrijf wordt geleid door één persoon, zal het de vorm aannemen van een eenmanszaak. In dit geval kun je kiezen tussen de status van microbedrijf, SASU (vereenvoudigde eenmansvennootschap) of EURL (eenmansvennootschap met beperkte aansprakelijkheid).

Als er meerdere mensen betrokken zijn bij het project om een online bedrijf op te zetten, kies dan een van deze rechtsvormen:

  • SARL (vennootschap met beperkte aansprakelijkheid),
  • SA (naamloze vennootschap),
  • SNC (vennootschap onder firma),
  • niet-handelsondernemingen...

Afhankelijk van de aard van je toekomstige bedrijfsactiviteit, kies je voor een rechtsvorm die je een vereenvoudigd beheer en een voordelig belastingregime kan bieden. Bij SeDomicilier.be kunnen experts je helpen bij het kiezen van de juiste rechtsvorm voor jouw bedrijf.

Een online bedrijf opzetten: wat zijn de te volgen stappen?

De stappen die nodig zijn om online een bedrijf op te zetten, kunnen variëren afhankelijk van de rechtsvorm die de ondernemer kiest. De formaliteiten voor eenmanszaken zijn relatief eenvoudig. De procedure voor het oprichten van een zelfstandig bedrijf omvat bijvoorbeeld het registreren van het bedrijf bij de "guichet unique" (één loket) en het registreren als serviceadres. Het omvat ook het registreren van de micro-onderneming en het afsluiten van een beroepsverzekering. Voor bepaalde activiteiten moet je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (RC Pro) afsluiten. Voor andere bedrijfsmodellen vereist de procedure voor het opzetten van een bedrijf specifieke stappen.

De juridische status van het bedrijf opstellen

Om je statuten elektronisch op te stellen, kun je een sjabloon downloaden van een betrouwbare website en deze vervolgens zelf invullen. In dit geval moet je ervoor zorgen dat het sjabloon alle verplichte informatie bevat, evenals eventuele extra clausules die in het document moeten worden opgenomen. Online sjablonen voor bedrijfsstatuten kunnen een aantal risico's met zich meebrengen, en het is vaak niet mogelijk om de opstellers van het sjabloon aansprakelijk te stellen in het geval van oneerlijke clausules of geschillen. Maak daarom gebruik van een online dienstverlener die gespecialiseerd is in het opstellen van bedrijfsstatuten.

Als je voor deze oplossing kiest, moet je alle benodigde informatie verstrekken. In de meeste gevallen moet deondernemer een online vragenlijst invullen. Afhankelijk van het type dienst dat de ondernemer kiest, kan de juridische status van het bedrijf worden opgesteld door een advocaat of automatisch worden gegenereerd.

Publicatie van een juridische kennisgeving online

Zodra de wettelijke status van het bedrijf is gevalideerd, moet er een wettelijke aankondiging worden opgesteld en gepubliceerd door de ondernemer. In deze fase van de oprichting van een online bedrijf moet het publiek worden geïnformeerd en moet de transparantie van je bedrijf worden gewaarborgd. De publicatie moet plaatsvinden in een online juridisch publicatieblad (JAL). Controleer in het formulier voor de publicatie van de aankondiging alle gevraagde informatie voor je bedrijf.

Je bedrijfskapitaal online registreren en de statuten ondertekenen

Het openen van een zakelijke rekening op naam van het bedrijf is nodig als het bedrijf aandelenkapitaal nodig heeft. Dit vertegenwoordigt de financiële middelen van het bedrijf en kan bestaan uit bijdragen in natura of in contanten. Bijdragen in contanten kunnen over het algemeen niet op een online geblokkeerde rekening worden gestort.

Hiervoor kun je het beste naar een bank gaan om het aandelenkapitaal van het bedrijf te storten en een certificaat te verkrijgen. De statuten van je online bedrijf moeten naar behoren worden ondertekend zodra het aandelenkapitaal is gedeponeerd. Dit kan elektronisch gebeuren.

Online verzending van de bedrijfsregistratieaanvraag

Registratie is een essentiële stap in het juridische bestaan van een bedrijf. Het geeft je een APE-code, een SIRET-nummer en een intracommunautair BTW-nummer, afhankelijk van het type bedrijf dat je kiest. Om je als bedrijfseigenaar te registreren, moet je een account aanmaken op de one-stop shop, een online formulier invullen en vervolgens de documenten aanleveren die nodig zijn voor je bedrijf. De registratiekosten kunnen met een creditcard worden betaald.

Geschreven door onze redactie-expert
le 27 octobre 2023
 Terug naar de startpagina

Vergelijkbare artikelen

Dingen die je moet weten over zakendoen in 2023

Een bedrijf opzetten

Leestijd: 6 min

Ondernemers: alles wat je moet weten in 2023!
Hoe word je ondernemer in Brussel?

Een bedrijf opzetten

Leestijd: 8 min

Zaken doen in Brussel?