De administratieve formaliteiten voor de oprichting van een bedrijf variëren naargelang de aard van de activiteit en de door de ondernemer gekozen rechtsvorm: eenmanszaak of vennootschap. Afhankelijk van de door de ondernemer gekozen rechtsvorm zijn een aantal formaliteiten vereist: inschrijving bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), publicatie in het Belgisch Staatsblad, enz.

De formaliteiten voor het oprichten van een bedrijf in België verschillen naargelang de ondernemer alleen werkt of met meerdere partners.

De kosten voor het opzetten van een zelfstandige activiteit in België

De formaliteiten voor het opzetten van een zelfstandig bedrijf zijn vereenvoudigd. Als je je bedrijf als eenmanszaak wilt runnen, hoef je geen oprichtingsakte of statuten op te stellen, wat voor bedrijven nogal beperkend kan zijn.

Eenmanszaken moeten echter worden geregistreerd bij de Banque-Carrefour des Entreprises (BCE), een verplichte formaliteit voor bedrijven, maar ook voor onafhankelijke bedrijven.

Als de ondernemer voldoet aan de wettelijke voorwaarden voor het uitvoeren van de activiteit die hij wil starten, zal het Bedrijvencentrum zijn eenmanszaak registreren bij de ECB en hem inschrijven. De ECB kent vervolgens een bedrijfsnummer toe aan uw bedrijf. Registratie kost €89,50. Op deze kosten is geen btw van toepassing. Er moet echter wel btw worden betaald over de activering van het btw-nummer, die wordt afgehandeld door de ondernemingsloketten. De kosten van deze formaliteit variëren tussen €55 en €60, afhankelijk van welk ondernemingsloket dit afhandelt. De btw kan meer dan 21% van de kosten bedragen, maar het is ook mogelijk om deze administratieve stap gratis te doen bij een btw-loket.

Hoewel de administratieve procedures voor het oprichten van een eenmanszaak redelijk vergelijkbaar zijn, zijn ze flexibeler dan die voor het oprichten van een bedrijf.

De kosten voor het opzetten van een bedrijf in België

De administratieve procedures voor het oprichten van een bedrijf in België zijn zwaarder dan die voor het oprichten van een eenmanszaak. Ongeacht het type bedrijf (SA, SPRL, SNC, enz.) zijn de formaliteiten vergelijkbaar.

Een van de eerste vereiste administratieve formaliteiten is het opstellen van een oprichtingsakte. Deze moet een aantal gegevens bevatten, waaronder de naam van het bedrijf, de rechtsvorm en het adres van de maatschappelijke zetel. De akte bevat de statuten van het bedrijf en wordt ondertekend door de oprichters en de notaris.

Om een bedrijf op te richten is het essentieel om een notariële akte te laten opmaken bij een notaris (behalve in het geval van de oprichting van een vennootschap onder firma of een commanditaire vennootschap). Dit kost tussen €750 en €1.000, afhankelijk van de complexiteit.

Daarnaast zijn er €95 schrijfkosten.

De akte moet dan worden geregistreerd bij het registratiekantoor van de Federale Overheidsdienst Financiën van de Belgische Staat. De registratiekosten bedragen € 25.

Een uittreksel van de oprichtingsakte moet worden gedeponeerd bij de griffie van de Rechtbank van Koophandel en wordt binnen vijftien dagen na deponering gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Publicatie van de akte kost ongeveer 275 euro als de akte op papier wordt gepubliceerd en 222 euro als deze elektronisch wordt gepubliceerd. Publicatie is nodig omdat het de akte uitvoerbaar maakt tegen derden.

Daarnaast vereist de registratie van de oprichtingsakte dat het bedrijf wordt geregistreerd bij de Banque Carrefour des Entreprises (BCE). Hierdoor krijgt je bedrijf een ondernemingsnummer. Dit is een essentiële stap voordat je je bedrijf start. Het ondernemingsnummer is essentieel en moet worden vermeld op alle administratieve documenten van het bedrijf (facturen, advertenties, akten). Registratie kost €89,50.

Al deze administratieve formaliteiten zijn essentieel voor het opzetten van een bedrijf in België. Om een bedrijf in België op te richten, moet je minstens €1.200 betalen.

Eventuele extra kosten

Er moet rekening worden gehouden met andere kosten als de ondernemer wordt vergezeld door professionals: notarissen, registeraccountants, enz.

De Belgische wet verplicht oprichters van bedrijven om een financieel plan voor 2 jaar op te stellen. Voor de oprichting van een SPRL of een NV moet een financieel plan worden opgesteld om het bedrag van het aandelenkapitaal van de onderneming te rechtvaardigen.

Om het financiële plan op te stellen, is het nodig om je te laten bijstaan door boekhoudkundige en fiscale professionals. Als je je laat bijstaan door een accountant of registeraccountant, moet je rekening houden met extra kosten.

Als het kapitaal bestaat uit bijdragen in natura, is het bovendien niet voldoende om een financieel plan op te stellen. Er zal een waarderingsverslag moeten worden opgesteld door een accountant. De kosten van dit rapport variëren naargelang de omvang van de te waarderen bijdragen.

Ondernemers moeten daarom de kosten voor het opzetten van hun bedrijf beperken. Als het gaat om het kiezen van een adres voor de statutaire zetel van het bedrijf, zijn er verschillende opties beschikbaar. Om de kosten van domiciliëring te beperken, is het aan te raden om te kiezen voor commerciële domiciliëring.

Het geeft je een hoofdkantoor in een prestigieuze wijk en een grotere naamsbekendheid bij je klanten.

Met deze optie kun je ook profiteren van aanvullende diensten en persoonlijke ondersteuning, afhankelijk van de aard van je bedrijf, tegen een voordelig tarief.

Er moet ook rekening worden gehouden met andere kosten in verband met marktonderzoek, het verkrijgen van licenties en eventuele noodzakelijke vergunningen.