Bewijs van domicilie: het essentiële document om je geloofwaardigheid te vergroten

Het domiciliecertificaat is een van de essentiële documenten om je bedrijf te formaliseren. Om ervoor te zorgen dat je bedrijf goed loopt en om de communicatie met de belastingdienst, je klanten en partners te vergemakkelijken, is het essentieel om een geregistreerd adres te hebben. SeDomicilier legt uit hoe belangrijk het domiciliëringscertificaat is om je geloofwaardigheid te vergroten.
Vestigingsplaats en statutaire zetel van het bedrijf
Leestijd: 7min
Vestig je bedrijf in slechts een paar klikken
Kies mijn adres

Wat is bedrijfsdomiciliëring?

Alle bedrijven moeten een maatschappelijke zetel hebben voordat ze geregistreerd kunnen worden. Het is essentieel om een officieel administratief adres te definiëren dat overeenkomt met de maatschappelijke zetel van het bedrijf. Het belangrijkste doel van bedrijfsdomiciliëring is om het adres te bepalen waar post van belanghebbenden zoals de overheid, partners, klanten en leveranciers naartoe gestuurd moet worden.

Het identificeren van dit geregistreerde adres is van vitaal belang. Het wordt formeel vermeld in de statuten van het bedrijf en moet worden vermeld op alle administratieve en commerciële documenten, zoals :

  • citaten,
  • facturen,
  • prijsbrochures...

Als het bedrijf een website heeft, moet bovendienhet adres van de statutaire zetel in de wettelijke kennisgeving worden opgenomen.

Er moet worden opgemerkt dat er een onderscheid is tussen de statutaire zetel en de plaats van het bedrijf (stad of gemeente). Ook al valt de plaats van het werk (de bedrijfslocatie) vaak samen met het geregistreerde adres van het bedrijf (dezelfde stad), er kunnen zich situaties voordoen waarin de twee verschillend zijn.

Als het gaat om het snel registreren van uw bedrijf, gaat er niets boven de diensten van een domiciliëringsbedrijf. SeDomicilier, de leider op dit gebied, biedt u efficiënte ondersteuning. Onze professionals zorgen voor alle formaliteiten en een snelle registratie van uw bedrijf.

Deze oplossing biedt een aantal voordelen, waaronder de bescherming van je privacy door het behoud van je persoonlijke woning, financiële besparingen en de mogelijkheid om te profiteren van een prestigieus adres voor je bedrijf. Uw bedrijf kan snel en tegen een aantrekkelijke prijs worden geregistreerd. Met SeDomicilier hebt u zelfs toegang tot prestigieuze adressen voor de domiciliëring van uw bedrijf in België.

Definitie van het domiciliëringscertificaat

Hetdomiciliecertificaat is een essentieel document voor het bepalen van de statutaire zetel van een bedrijf en heeft ook bewijskracht. Het dient als formeel bewijs dat het bedrijf een geregistreerd adres heeft en dat het het recht heeft om het te gebruiken.

Het aanwijzen van een geregistreerd adres is een verplichte stap bij het registreren van een bedrijf, ongeacht de grootte of de sector waarin het bedrijf actief is. Dit document, uitgegeven door de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf, vormt een officiële verklaring.

Er moet onderscheid worden gemaakt tussen het attest en het domiciliëringscontract. Het doel van het attest is het formaliseren van de domiciliëringsverklaring door de wettelijke vertegenwoordiger, terwijl het contract de relatie tussen het gedomicilieerde bedrijf en het domiciliebedrijf regelt.

In dit document worden de rechten en plichten van beide partijen uiteengezet en worden de voorwaarden voor de vestiging van de maatschappelijke zetel van het bedrijf van de klant gespecificeerd. Het domiciliëringscontract, ondertekend door beide partijen, is alleen van toepassing op bedrijven die ervoor gekozen hebben om hun maatschappelijke zetel te vestigen in een domiciliëringsbedrijf.

Het nut van het domiciliecertificaat voor je bedrijf

Het domiciliecertificaat is een belangrijk document voor elk bedrijf en geeft het een zekere geloofwaardigheid. Het bewijst dat je bedrijf bestaat en dat het een fysiek adres heeft. Dit is belangrijk voor zakenpartners, klanten en investeerders, die er zeker van willen zijn dat het bedrijf serieus en betrouwbaar is.

Bovenal is de belangrijkste rol van dit document het rechtvaardigen van het gebruik van de bezette ruimte, om zo te bewijzen dat de manager gemachtigd is om de ruimte te gebruiken. Het is ook een van de documenten die nodig zijn voor de formaliteiten bij het oprichten van een bedrijf, en als het bedrijf eenmaal is opgericht, is het essentieel voor alle stappen die nodig zijn voor het verplaatsen van de statutaire zetel.

Als de directeur van het bedrijf eigenaar is van het pand, moet hij zelf het certificaat afgeven om te bevestigen dat het bedrijf daadwerkelijk in zijn woonplaats is gevestigd. Als hij daarentegen huurder is, is het akkoord van de eigenaar van het pand vereist. De directeur stuurt vervolgens het attest van domiciliëring naar de Banque-Carrefour des Entreprises (BCE). Als je bij een derde verblijft, moet je een bewijs van huisvesting en een kopie van het identiteitsbewijs van de derde verkrijgen.

Wat moet het domiciliëringscertificaat van een bedrijf bevatten?

Een domiciliecertificaat is alleen geldig als het een aantal verplichte gegevens bevat, waaronder :

  • volledige gegevens van de wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf (achternaam, voornaam en adres),
  • het exacte adres van de statutaire zetel, zoals het vermeld staat op het Kbis-uittreksel (stad, postcode, enz.),
  • de bedrijfsnaam,
  • het unieke identificatienummer of SIREN.

Het document moet worden gedateerd en ondertekend door de directeur van het bedrijf, en vervolgens samen met een bewijs van adres (minder dan 3 maanden oud) en een registratie- of adreswijzigingsdossier worden ingediend bij de ECB. Het domiciliëringsbewijs moet ook een verklaring bevatten met de voorwaarden van de domiciliëring, met een specifieke verwijzing naar de keuze van de manager.

Hoe krijg je snel een domiciliëringscertificaat voor je bedrijf?

Om een domiciliëringscertificaat voor je bedrijf te verkrijgen, raden we je aan een bedrijf in te schakelen dat deskundig is op dit gebied. Door voor zo'n bedrijf te kiezen, profiteer je van een snel registratiecertificaat en vereenvoudigde administratieve formaliteiten.

Je hoeft alleen maar het adres te kiezen dat je voor je bedrijf wilt en de duur van de verbintenis te specificeren (12 of 24 maanden). Kies vervolgens de domiciliëringsreden die bij uw bedrijf past:

  • zetelverplaatsing,
  • het opzetten van een bedrijf,
  • vestiging van een filiaal op een specifieke locatie.

Vul vervolgens de gegevens van je bedrijf in en doe de betaling. Het domiciliëringsbedrijf stuurt je binnen enkele minuten je certificaat. Kies voor flexibiliteit door je bedrijf in een paar klikken te registreren bij SeDomicilier, de nummer 1 voor bedrijfsregistratie en ondersteuning in België.

Geschreven door onze redactie-expert
9 februari 2024
 Terug naar de startpagina

Vergelijkbare artikelen

Dingen die je moet weten over zakendoen in 2023

Een bedrijf opzetten

Leestijd: 6 min

Ondernemers: alles wat je moet weten in 2023!
Hoe word je ondernemer in Brussel?

Een bedrijf opzetten

Leestijd: 8 min

Zaken doen in Brussel?